SPECYFIKA GIER BIZNESOWYCH - ZARYS POJĘCIOWY
Czy komuś się to podoba, czy nie, biznes jest motorem napędowym współczesnego świata. Rozumienie prawideł rządzących biznesem jest niezbędne, by rozwój ludzkości postępował w odpowiednim tempie. Odnosi się to zarówno do rządów, jak i do przedsiębiorstw. Poważne firmy są ciągle głodne wiedzy, nieustannie szkolą zarówno menadżerów, jak i pracowników wszystkich działów – od pracowników biurowych do fizycznych, od produkcji do kreacji. Jest to ”jedyne słuszne podejście”, które stymuluje stały progres firmy, jej pracowników i całego społeczeństwa. A jak powinno wyglądać nowoczesne szkolenie biznesowe? Zanim odpowiemy na to pytanie, musimy zdać sobie sprawę z podobieństw, jakie łączą dzisiejszy biznes z szeroko pojmowaną grą. Jak bowiem napisał autor książki ”Jak doprowadzić konkurencję do szaleństwa”, wielki Guy Kawasaki:
„W biznesie gra o wygraną oznacza prowadzenie biznesu w taki sposób, by jak najbardziej utrudnić konkurencji przejęcie twoich klientów albo zdobycie nowych – poprzez uczciwe, wewnętrzne i zewnętrzne działania. Gra o wygraną to najlepsza rzecz, jaką można robić w biznesie. Pozwala na wykorzystanie całego potencjału firmy. Pozwala klientom polepszyć swe życie i rozwinąć wysokie oczekiwania co do wszystkich firm, z którymi mają do czynienia. Pomaga twej konkurencji działać na najwyższym szczeblu, a wreszcie pomaga zrozumieć, że biznes to niekończąca się, pełna pasji rywalizacja.”
Chyba widać już, w jakim kierunku powinny iść szkolenia biznesowe XXI wieku. Istotą sprawy jest grywalizacja, ”wykorzystanie mechanizmów znanych z gier do zmiany zachowań ludzi poza kontekstem gry”, czyli danie uczestnikom możliwości kompleksowej i wciągającej gry, symulującej lub metaforycznie przedstawiającej daną sytuację w firmie. Gry biznesowe to nic innego, jak odtworzenie przez ekspertów specyfiki biznesowego środowiska i działanie na rzecz jego rozwoju w różnorodnych obszarach, takich jak:
- Współpraca i komunikacja
- Techniki sprzedaży
- Tajniki zarządzania
- Kształtowanie postaw przywódczych
- Szeroko pojęta zmiana
- Strategia i jej wdrażanie
- Rozmowa z Klientem
- Motywacja i dyscyplina pracy
Składniki biznesowego sukcesu szefostwa firmy: wizja, strategia, zaangażowanie i rezultaty, zależą w dużej mierze od jakości wyżej wymienionych obszarów. Ta jakość znacząco rośnie podczas efektywnych gier biznesowych.
EFEKTYWNE GRY BIZNESOWE - PRZYKŁADY
Kiedy mówimy o efektywnych grach biznesowych, większości branżowych specjalistów przychodzi na myśl gra ”Sto patentów na klientów”, która zdobyła uznanie czołowych polskich firm jako doskonałe narzędzie szkolenia sprzedawców w nowatorski, niezwykle praktyczny sposób.
Gra biznesowa ”Sto patentów na klientów” jest oparta na genialnym w swojej prostocie pomyśle: wybitni polscy aktorzy wcielają się podczas niej w role ekscentrycznych, wyjątkowo ”trudnych w obsłudze ludzi”, którym grupa firmowych sprzedawców musi sprzedać określone produkty i usługi. Trzeba m.in. namówić mnicha pustelnika do kupna aplikacji Snapchat i zafascynować południowoamerykańskiego, szalonego dyktatora filmem ”Ziemia obiecana”, przekonując go przy tym do kupna praw autorskich do tego arcydzieła. Te karkołomne zadania sprzedawcy muszą wykonywać przy użyciu różnego rodzaju materiałów, m.in. multimedialnych prezentacji. Uczą się całej gamy pożytecznych, oryginalnych zachowań, myślenia poza schematem i sztuki rozmowy z klientem. Zdobywają autentyczną wiedzę w środowisku maksymalnie zbliżonym do rzeczywistości, a często wręcz przerastającym ją pod względem nieprzewidywalnego tempa zdarzeń.
Drugim ciekawym przykładem efektywnej gry biznesowej jest scenariusz o nazwie ”Starcie liderów” kładący nacisk na kształtowanie postaw i osobowości przywódczych, zdolnych do sprawnego zarządzania zespołem w obliczu najtrudniejszych sytuacji. Jak pisaliśmy w artykule o grach decyzyjnych, ”Mogą to być sytuacje typowo survivalowe, czyli dziejące się na terenach wymagających szybkiej reakcji w obliczu zagrożenia życia (pustynie, bagna, tereny arktyczne lub skażone). W grę wchodzą także teatry działań wojennych, na przykład ucieczka z obozu terrorystów położonego gdzieś na Bliskim Wschodzie. Mamy przygotowanych kilkadziesiąt wariantów ”Starcia liderów”, zadbaliśmy o najdrobniejsze detale”.
Ekstremalne wyzwania taktyczne prezentowane są na flipchartach i specjalnie przygotowanych ekranach, podzieleni na grupy uczestnicy muszą podejmować kluczowe decyzje pod przewodnictwem liderów. Tego rodzaju doświadczenie stanowi precyzyjną, skondensowaną metaforę pracy w nowoczesnej korporacji, która mierzy się z zaawansowanymi problemami niemal codziennie. Liderzy biznesu cenią sobie tak profesjonalne podejście do tematu gier biznesowych, czego dowodem są liczne referencje od naszych Klientów.