Strona główna > Gry komunikacyjne
Gry komunikacyjne
Komunikacja w zespole, gry szkoleniowe z komunikacji
SPECYFIKA GIER BIZNESOWYCH - ZARYS POJĘCIOWY
Rola efektywnej komunikacji w nowoczesnej firmie – zarys pojęciowy Efektywna komunikacja to absolutny filar funkcjonowania przedsiębiorstwa. Brak efektywnej komunikacji szybko powoduje znaczące straty dla firmy: od rodzących się konfliktów między pracownikami, przez spadek wydajności pracy, do utraty zyskowności i poważnego kryzysu. Jeżeli zatem chcemy osiągnąć trwały i zrównoważony rozwój w biznesie, poprawa szeroko rozumianej komunikacji jest rzeczą kluczową. Rodzi się pytanie – jak prawidłowo zdefiniować efektywną komunikację w firmie? Zacznijmy od podstawowej definicji, jaką podaje encyklopedia PWN:
”Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty (komunikacja niewerbalna), teksty, obrazy i dźwięki”
Kiedy znamy podstawową definicję, możemy skupić się na opisywaniu komunikacji w przedsiębiorstwie i jej specyfice. Prawidłowa komunikacja między pracownikami zakłada przede wszystkim prawidłowe nawyki komunikacyjne, które trzeba kształtować za pomocą odpowiednich narzędzi. Ludzie pracujący ze sobą w dynamicznej, nowoczesnej firmie muszą przy tym posiadać sporo komunikacyjnych kompetencji, które należy świadomie stosować. Do takich kompetencji należą między innymi:
- Umiejętność tworzenia i ekspresji precyzyjnych, czytelnych komunikatów.
- Umiejętność wyboru odpowiednich kanałów komunikacji.
- Sztuka panowania nad emocjami (eliminacji negatywnych emocji z komunikatów).
- Sztuka słuchania, empatii i asertywności w komunikacji.
- Zdolność budowy nowego systemu komunikacji pod presją czasu.
Nauce powyższych kompetencji znakomicie służą proponowane przez Projekt Efektywny gry komunikacyjne, czyli gry stworzone przy współpracy z trenerami i psychologami biznesu w celu wypracowania skutecznych strategii komunikacji.
PRZYKŁADY GIER KOMUNIKACYJNYCH
Wypada tutaj zacząć od gry, która stała się na polskim rynku swego rodzaju synonimem scenariusza, który buduje efektywną komunikację. Mowa o grze ”Kto zabił pokojówkę?”, której uczestnicy wcielają się w role członków zespołu dochodzeniowego, pracującego nad sprawą morderstwa tytułowej pokojówki. Uczestnicy muszą zbudować sprawnie komunikujący się zespół – inaczej mówiąc wypracować wspomnianą strategię komunikacji – skuteczną i dostosowaną do nowych, nietypowych warunków. Tylko dobrze wypracowana strategia komunikacji pozwala na osiągnięcie sukcesu w grze: przesłuchanie świadków według założonego planu i wyciągnięcie właściwych wniosków z całego śledztwa, dedukcję i hipotezę końcową, która określa zabójcę, jego motywy i przebieg zbrodni.
Każdy z uczestników dokłada własną cegiełkę do prawidłowego procesu komunikacji w zespole dochodzeniowym. Obok wymienionych w punkcie pierwszym niniejszego tekstu kompetencji komunikacyjnych, liczą się także umiejętności mniej typowe, np. umiejętność odczytywania komunikacji niewerbalnej w czasie przesłuchiwania podejrzanych. Następująca po zakończeniu gry analiza trenerska umożliwia całościowy progres w zakresie firmowej komunikacji, uwypuklenie pozytywów i poprawę błędów. Drugim przykładem efektywnej gry komunikacyjnej jest ”mobilna” wersja gier z popularnego gatunku escape room, którą proponuje nasza firma. Mobilność polega w tym przypadku na możliwości adaptacji escape roomu w niemal dowolnym pomieszczeniu – np. hotelu czy biurze.
Aspekty komunikacyjne porusza jednak inna charakterystyczna cecha ”Wyzwania Doktora Zagadki” (tak zatytułowany jest sztandarowy escape room Projektu Efektywnego). Uczestnicy tej gry muszą bowiem komunikować się na różnych poziomach – zarówno ze sobą nawzajem, jak i z postaciami, które pojawiają się w niektórych pokojach, w tym z tytułowym Doktorem Zagadką. Pracownicy przedsiębiorstwa wydostają się pod presją czasu z zamkniętych pokoi, stawiając po drodze czoła szeregowi wyzwań logicznych, zagadek i niespodziewanych wydarzeń. Każde wyzwanie wszechstronnie testuje jakość narzędzi komunikacyjnych, jakie posiada firma. Oto esencja tego typu gier – komunikacja praktyczna i realna, stająca w opozycji wobec pozostawiającej niedosyt suchej teorii.