CZYM JEST MOTYWACJA?
Wiele podręczników psychologii określa motywację, jako stan gotowości, w którym dana osoba przygotowana jest do podjęcia określonego działania, rezultatem tego ma być osiągniecie zamierzonego celu. Czyli jest to ogół procesów (motywacyjnych) stymulujących do podjęcia akcji zakończonej świadomą realizacją celu.
Jeśli ktoś ma problemy z ukończeniem zadania, jakie mu wyznaczono lub też sam sobie wyznaczył, często mówi się potocznie „brakuje mu odpowiedniej motywacji„. Można to rozumieć, jako informację, że procesy motywacyjne nie działają lub działają za słabo, aby dać odpowiedni efekt (zmotywować do osiągnięcia celu). Zagadnieniem motywacji bardzo często zajmują się także pracodawcy, jest to jeden z elementów zarządzania zespołem i w niektórych przypadkach kluczowym (np. podczas transformacji zespołu czy też w okresie dekoniunktury).
Motywacja pracowników jest elementarną częścią wydajnego zespołu pracowniczego. Tylko dobrze zmotywowane zespoły pracownicze są w stanie wygenerować odpowiedni zysk (zamierzony cel). Procesy motywacyjne, w podmiotach gospodarczych, bardzo często opierają się na standardowych stymulatorach związanych z wynagrodzeniem czy też awansem. Warto jednak pamiętać, że rynek eventowy również ma wiele do zaproponowania, jeśli chodzi o efektywne motywowanie pracowników.
METODY MOTYWOWANIA PRACOWNIKÓW
Metodami, jakie najczęściej stosowało i stosuje się w podmiotach, mające bezpośrednie przełożenie na efektywność pracy zatrudnionych osób są przede wszystkim:
- Motywacja przez wynagrodzenie: podnoszenie wysokości podstawowej wypłaty w miarę osiągania lepszych zysków w zespołach, stawki prowizyjne od osiąganych obrotów, dodatkowe świadczenia o charakterze finansowych wynikające z
zajmowanego stanowiska.
- Możliwość awansu, rozwój zawodowy: oba pojęcia nierozerwalnie wiążą się z możliwością podnoszenia kwalifikacji pracowników, co bez wątpienia wpływa motywująco na działania osób zatrudnionych. Możliwość prężnego rozwoju to bardzo motywujący element dla każdego młodego pracownika. Za lepszymi kwalifikacjami idą wyższe wynagrodzenia oraz zmiana na lepsze stanowiska.
- Świadczenia dodatkowe: chodzi o wszelkie świadczenia związane z zatrudnieniem w konkretnym podmiocie, jakie mogą wpływać motywująco na pracowników, chodzi tutaj o ubezpieczenia grupowe, darmowy transport, dodatkowe wyposażenie w postaci służbowego telefonu, laptopa, samochodu, pakiety paliwowe, czy też karnety do klubu fitness, do kina lub inne tego typu.
- Szkolenia, imprezy, eventy: to dla nas, jako organizatorów wydarzeń najbardziej istotne narzędzie motywowania pracowników i często najtańsze z wymienionych. Wszelkie zorganizowane wydarzenia zewnętrzne (poza terenem firmy), wpływają pozytywnie na budowanie nowych relacji, poznawanie pracowników, ich zwyczajów oraz zainteresowań. Motywacja przez imprezy to pakiet efektywnych procesów motywacyjnych dla pracowników każdej firmy.
EVENTY MOTYWACYJNE - PRZYKŁADY SCENARIUSZY MOTYWACYJNYCH
- Szkolenia motywacyjne: organizowane specjalnie dla grup zorganizowanych w oparciu o sprawdzone techniki szkoleniowe. Uczestnicy szkoleń motywacyjnych korzystają zazwyczaj z profesjonalnego wprowadzenia merytorycznego do zagadnień, warsztatów motywacyjnych (gry i zabawy motywacyjne) oraz podsumowania całości spotkania. Szkolenie prowadzone są przez zawodowych trenerów oraz znanych motywatorów gwiazd estrady
- czy też sportu. Jedną z ciekawszych propozycji podczas szkolenia motywacyjnego jest gra scenariuszowa team building pt: „Apokalipsa”. Uczestnicy szkolenia wcielają się w określone postaci, które w oparciu o żywą fabułę, realizują nałożone na nich zadania. Grupa biorąca udział w scenariuszu integruje się, lepiej poznaje swoje zalety i wady, pokonuje wspólne problemy i osiąga drużynowe cele. Działania te mają bezpośredni wpływ na poziom motywacji w nowych zespołach. Dzięki nim uczestnicy czują się swobodniej, lepiej im się współpracuje, wiedzą, na co mogą liczyć od swoich kolegów z pracy.
- Gry i zabawy motywacyjne: specjalnością Projektu Efektywnego są gry integracyjne oraz zabawy dla grup. W pojęcie motywacji wpisują się wszelkie scenariusze organizowanych przez naszą agencję. Oczywiście głównym założeniem niżej wymienionych jest wyzwalanie procesów motywacyjnych a co za tym idzie korzystny wpływ na relacje w grupach. Do najlepszych pod tym względem scenariuszy zaliczyć należy:
- Transakcja Mafijna (RAG): gra akcji w świecie rzeczywistym.
- Firmowa sztuka teatralna: wystawiamy sztukę teatralną.
- Lipdub: kręcimy teledysk firmowy.
- Sabotaż (RAG): film akcji na żywo
- Warsztaty filmowe: zabawa na planie filmowym.
- Gry terenowe, pikniki, zabawy w plenerze: imprezy typu o outdoor to gratka dla wszystkich „zwierzaków” biurowych, które uwielbiają od czasu do czasu wyrwać się ze swojego środowiska naturalnego, jakim jest blask monitora i zapach kawy z ekspresu. Realizacja ciekawych scenariuszy motywacyjnych na świeżym powietrzu, w oparciu o rozbudowane i wciągające fabuły, daje wiele radości uczestnikom. Wpływa pozytywnie na relacje w grupach, pozwala nawiązać nowe stosunku między uczestnikami, normuje hierarchię w podmiotach, relaksuje oraz motywuje do dalszej pracy w zespole. Przecież każdemu z nas pracuje się o wiele lepiej w dobrze zgranej drużynie z osobami, z którymi ułożyliśmy sobie pozytywne relacje w prywatnych stosunkach. Projekt Efektywny proponuje ponad 300 atrakcji typu outdoor (ziemia, powietrze, woda) oraz kilkanaście spójnych scenariuszy terenowych, do najciekawszych należą:
- Eventy CSR: wydarzenia organizowane w celu wsparcia społeczeństwa.
- Porwanie Baltazara: zabawa terenowa na kanwie słynnego klasyka bajkowego.
- Extreme Outdoor Selector: sprawdźcie granice swoich możliwości.
- Warsztaty survivalu: nauka przetrwania na bazie praktycznego kursu w terenie.
- Imprezy i wieczory tematyczne: imprezy osadzone w konkretnej idei czy też rzeczywistości mają znaczący wpływ na motywację w zespołach pracowniczych. Skupiają zainteresowanie konkretnym motywem, wcielaniem się w rolę, podróżą w inne kultury czy też rozmyślaniem nad nieznanymi dotąd zjawiskami. Wspólny udział w wieczorze tematycznym buduje między pracownikami pozytywne emocje, prowokuje do wspólnych dyskusji, wymiany poglądów, wspomnień czy też doświadczeń. Imprezy tematyczne mają za zadanie pobudzanie naszej wyobraźni, ukazywanie nam niezbadanych obszarów życia, cementowanie naszych znajomości po przez udział w czymś ciekawym, nowym, nieznanym i często ekscytującym! Motywacja w zespole to wspólne przeżywanie, a w przypadku imprez z motywem pasuje to idealnie. Projekt Efektywny proponuje kilkadziesiąt scenariuszy tego rodzaju. Warto skorzystać z:
- Seks Misja: wieczór tematyczny inspirowany słynną produkcją filmową.
- Wieczór irlandzki: impreza oparta na tradycjach kultury irlandzkiej.
- Wieczór francuski: event tematyczny oparty na kulturze z kraju wieży Eiffla.
- Uczta Bogów: zabawa integracyjna, której motywej wiodącym jest mitologia grecka.
- Casino night: wieczór wypełniony emocjami ze świata hazardu.
- Quiz PRL: podróż do minionej epoki, przedstawiony w formie groteski.
- Magia kina: wciągający quiz z wiedzy o świecie kinematografii.
TURYSTYKA MOTYWACYJNA, ZASTOSOWANIE
Definicję, funkcje oraz szczegółowy opis związany z samym pojęciem turystyki motywacyjnej opisywałem już we wpisie gdzie poruszona została kwestia różnic między tradycyjną turystyką a incentive travel. Całość artykuły można znaleźć tutaj: CZYM JEST TURYSTYKA MOTYWACYJNA.
Chciałbym natomiast nawiązać do procesów motywacyjnych związanych ściśle z turystyką biznesową. Idea turystyki motywacyjnej jak sama nazwa wskazuje ma na celu oprócz celu głównego, czyli wycieczki turystycznej, motywować uczestnika wyjazdu. Ale, w jaki sposób się to odbywa? W 90% przypadków turystyka motywacyjna jest czymś w rodzaju podziękowania dla kluczowych pracowników w firmach. Turystyka motywacyjna różni się od zwykłej turystyki ekskluzywnością i wyjątkowością programu przeznaczonego dla elity pracowników. Są to zazwyczaj drogie i konstruowane na zamówienie agendy wycieczek. Incentive travel daje uczestnikom możliwość podróży w niesłychanie ciekawe miejsca, poznanie nowych kultur u samego źródła, skorzystanie z bardzo drogich i elitarnych rozrywek. Pracownicy, którzy otrzymują tak wspaniałe podziękowania od firmy, są stale zmotywowani, wiedzą, że po przez swoją intensywną pracę budują wspólne przedsięwzięcie, które owocuje nie tylko w wysokie wynagrodzenia, ale także w ciekawe świadczenia dodatkowe. Motywacja przez turystykę? Oczywiście że tak! Wstępną ofertę turystyki Projektu Efektywnego znajdziecie na: Turystyka biznesowa, incentive travel.
MOTYWOWANIE PRZEZ EVENTY
Chciałbym podsumować ten artykuł krótkim przykładem, bo chyba najlepiej na wyobraźnię działają właśnie praktyczne przykłady. W roku 2014 zwrócił się do nas pewien Klient, który próbował już wielu sposobów, na zbudowanie poprawienie fatalnej atmosfery w zespole sprzedażowym. Głównym problemem były napięcia między handlowcami wynikające z różnych zdań związanych z wynagrodzeniem. Atmosfera robiła się bardzo gorąca i część zespołu, czyli 4 osoby, postanowiły opuścić swoje wieloletnie miejsce pracy ze względu na brak motywacji oraz ciągłe kłótnie. Dla pracodawcy był to wielki problem, przez wiele lat inwestował w te osoby, które generowały spore zyski. Zarządzający próbowali już wielu metod, ale poziom negatywnych emocji był już zbyt duży. Wtedy po przez luźną rozmowę zaproponowałem wyjazd całego działu daleko od siedziby firmy oraz ciekawą animację czasu, wycieczki, imprezy towarzyskie, gra fabularna. Sam wiele ryzykowałem, bo z doświadczenia wiem, że niektóre osoby, gdy poczują się „swobodniej” mogą zwielokrotnić swoje negatywne emocji. Postanowiłem więc wciągnąć wszystkich w pewną grę, a konkretnie z sytuację gdzie muszą uratować swoją firmę a zrobią to tylko i wyłącznie jeśli dojdą do porozumienia między sobą. Mają na to 3 dni, 2 noce i ciekawą animację czasu. Odwołałem się przy tym do ich wspólnej przeszłości oraz tego ile razem zdołali dokonać. Pierwszy dzień był ciężki dla wszystkich, widać było, że pewne osoby za sobą nie przepadają. Wprowadziliśmy sporo pozytywnych emocji po przez udział doświadczonych animatorów, aktorów i psychologa, który był po prostu jednym z nas. Rozluźnialiśmy atmosferę, żartowaliśmy z siebie nawzajem, wciągaliśmy wszystkich w coraz to inne scenariusze. Po pierwszej dobie widać było więcej odprężenia w grupie. Stres związany z konfliktami zaczął powoli gdzieś uchodzić a relacje stały się bardziej łagodne. W ciągu dnia grupa wzięła udział w scenariuszu team building z elementami fabularnymi, przenieśliśmy wszystkich w inny świat, myślenie o firmie gdzieś uciekło a zastąpiły je ciekawe zadania, nowa fabularna rzeczywistość. Drużyny zaczęły ze sobą rywalizować w kombinacjach dotąd niestosowanych w firmie. Po grze daliśmy uczestnikom czas i wieczorem przenieśliśmy wszystkich w świat magii. W ostatni dzień byliśmy bardzo powściągliwi i ostrożni w ocenie całości wydarzenia. Spotkaliśmy się ze wszystkimi po raz ostatni (wtedy tak myślałem) i przy okazji podziękować zwróciliśmy uwagę, że grupa może funkcjonować jak chce. Poprosiliśmy także Zarząd o rozważenie raz jeszcze kwestii związanych z systemem wynagradzania. Minęły 3 tygodnie i odebrałem telefon, dzwonił Prezes firmy, jaką obsługiwaliśmy. Zacytuję może jego słowa: „Proszę Pana chciałbym coś Panu powiedzieć, od ponad roku rwałem włosy z głowy nad problemem w dziale sprzedaży, wydałem przy okazji pieniądze na niepotrzebne analizy, doradztwo, spotkania służbowe, nagrody itd. Na wyjazd z państwa agencją wydałem po 900zł/osobę, czyli razem niecałe 25.000zł i muszę Panu powiedzieć, że to był najlepszy wydatek w ostatnich kilku latach. Co prawda jedna osoba odeszła z działu sprzedaży, ale wszyscy inni zostali i mają się znakomicie!”. Moje uszy nie musiały już więcej słyszeć, to był dowód na to, że MOTYWACJA PRZEZ EVENTY DZIAŁA! I kolejny dowód na to, że nasza praca daje wymierne korzyści!
PODSUMOWUJĄC
Konkludując, niewątpliwie rynek eventowy staje się wartościowym źródłem motywacji pracowników w wielu podmiotach. Motywacja przez organizację imprez, szkoleń, zabaw, gier to idealna propozycja dla wszystkich firm, szukających sposobu na budowanie relacji w nowych i tworzących się zespołach. Turystyka motywacyjna natomiast idealnie uzupełnia procesy motywacyjne z imprez i również w znaczący sposób wpływa na wysoki poziom motywacji u pracowników. A zatem wyjeżdżajcie, podróżujcie, zwiedzajcie, odkrywajcie i zarazem motywujcie a najlepiej z Projektem Efektywnym!